تبلیغات
علوم پزشكی

علوم پزشكی
سلامتی وزندگی درکار:حق اساسی هرانسان

 

 

خطرات ناشی از کار با تراکتور

 


چکیده تراکتور ماشینی پرکارامد در مزرعه می باشد و دربیشتر آسیب های مرگبار مزرعه ای بیش از هر چیز دیگری نقش داشته است.چپ شدن تراکتور موقعی است که تراکتور بر روی راننده واژگون می شود.که این خود یکی از بیشترین رویدادهای کشنده ومرگبار مزرعه ای است.برخی از دلایل واژگونی تراکتور شامل استفاده از آن برای حفرکانال،گودبرداری،کندن ریشه ی بجا مانده درختان،استفاده از تراکتور درسربالایی وسراشیبی های تند،حمل بار سنگین با ارتفاع زیاد،دور زدن در سرعت های بالا،اتصال نادرست وازدست دادن کنترل موقع حمل بار ویا تصادف در بزگراه ها می باشد. موثرترین راه برای جلوگیری از صدمات ناشی از واژگونی تراکتور داشتن یک ساختار حفاظتی
ROPS ساختار L شکل که روی تراکتوربرای جلوگیری از واژگونی آن بر راننده وداشتن FOPS ساختار حفاظتی در مقابل سقوط اجسام بر روی راننده می باشد.که با داشتن FOPS امکان استفاده از کمربند در صندلی راننده ترراکتور امکان پذیر میشود.می توان از بیشتر واژگون شدن های تراکتور بوسیله آموزش وکاربرد صحیح ورعایت تنظیم فاصله مناسب چرخ ها جلوگیری کرد. زیرگرفته شدن موقعی است که تراکتور از روی قربانی رد می شود.که می توان آن را دومین آسیب مرگبار ناشی از تراکتور به شما رآورد.برخی از زیر گرفته شدن ها ناشی از سقوط از پلکان وسوارشدن افراد غیر از راننده بر روی گلگیر تراکتوراست.تراکتورها وماشین آلات متصل بران در موقع عبور از جاده ها می بایست همیشه دارای علامت مخصوص اتومبیل های کندرو SMV باشند تا تشخیص آنها برای دیگر رانندگان آسان شود.وسرعت خود را نسبت آن ها تنظیم نمایند واز صانحه جلوگیری شود.

 

 تقریبا از هر شش نفر كشته یك مورد از بچه ها بودند. دقت در ایمنی • حوادث منجر به مرگ و آسیب دیدگی می شوند. • حوادت پر هزینه اند. • می توان از وقوع حوادث جلوگیری كرد. برقراری ارتباط خوب و واضح بین اپراتور ماشین های كشاورزی و ماشین وقوع سوانح و مخاطرات را كاهش می دهد.علائم ایمنی ، تابلوهای اخطار ،كتابچه اپراتورو برچسب های دستور العمل به انتقال اطلاعات ایمنی كمك می كند .§ اكثر افراد در صورتیكه تراكتور ها مجهز به ساختار حفاظتی می بودند ، احتمالا زنده می ماندند. § بیش از نصف تصادفات در سطوح صاف و اندكی شیب دار اتفاق می افتد. § حدود 60 تا 70 درصد تلفات مزرعه مربوط به تراكتورها می باشد §خطرات كار در مزرعه

برخی از سوانح مربوط به عوامل انسانی است كه عبارتند از :

خستگی ، بی توجهی ، كاربیش از حد ، ناراحتی و بیماری ، مشغله فكری و عدم اطلاع و آشنایی با طرز كار صحیح ماشین - برای جلوگیری از خستگی ( بوی‍ژه خستگی عضلانی )موارد زیر رعایت شود : 1. در شرایط راحت كار كنید. 2. در محدوده توانایی تان كار كنید. 3. تحرك و فعالیت داشته باشید. 4. استراحت كوتاه مدت داشته باشید .( به ازای هر دو ساعت كار 10 دقیقه استراحت كنید .) نكته: زمان واكنش و عكس العمل در هنگام خستگی و نیز در صورت استفاده ار مواد مخدر و مصرف الكل و همچنین مشغله فكری ( عدم تمركز ) و ترس و آشفتگی طولانی گشته و امكان بروز حادثه را افزایش میدهد. بسته به شرایط كاریتان از محافظ سر ، چشم ، گوش و شنوایی ،تنفسی ؛ دست و پا و صورت استفاده نمایید. توجه : شما خود مدیر ایمنی تان باشید. سازندگان ماشینها با استفاده از طراحی و ساخت مطمئن ماشین ها مخاطرات را به حداقل می رسانند از جمله این اقدامات : 1. برای انجام كارهای ایمن شرایط را برای اپراتور آسان نموده ،خستگی را به حداقل و راحتی و آسایش را به حداكثر می رسانند. 2. با تعبیه محافظ برای قطعات مخاطره آمیزی كه از ماشین قابل حذف نیستند اپراتور را از معرض خطر دور می كنند. 3. كلیه موارد محافظت از اپراتور را بر اساس استانداردهای لازم اجرا می كنند. 4. اخطارهای لازم را در كتابچه اپراتورمی نویسند ، علائم اخطار دهنده را روی ماشین نصب می كنند و اپراتوررا از چگونگی اجتناب از مخاطرات آگاه می نمایند.

برخی از پیشرفت های انجام گرفته جدید سازندگان نسبت به قبل عبارتند از :

1. نصب ساختار حفاظتی در مقابل واژگون شدن ROPS=Roll Over Protective Structure و ساختار حفاظتی افتادن اجسامFOPS=Falling Object Protective Structure . 2. كنترلهایی كه به آسانی می توان با آنها كار كرد و به آسانی قابل دسترس هستند .

توضیح شكل : سازندگان برای راحتی و ایمنی راننده تلاش می كنند.

3. برای جلوگیری از بیش باری كلاچ های لغزشی و وسایل ایمنی نصب شده است. 4. حفاظ محور تواندهی و حفاظ تسمه و زنجیرهای محرك تعبیه شده است . 5. برای جلوگیری از روشن شدن موتور در حالت نا ایمن كه در وضعیت دنده باشد كلید ایمنی روشن كن در وضعیت خلاص Neutral Start Safety Switch ساخته شده است . خطر (danger): برای روشن كردن موتور از پیچ گوشتی ( از طریق اتصال دو قطب استارتر ) استفاده نكنید زیرا اگر تراكتور در وضعیت خلاص نباشد ،شدیدا تكان خورده و امكان له شدن وجود دارد. - برای جلوگیری از خطرهای سریدن و لغزش و ... جهت ایمنی خود و كسانی كه از تراكتور استفاده می كنند زمانی را برای تمیز كردن سطوح مورد نظر اختصاص دهید .


- برای اجتناب از تصادفات جاده ای تراكتور و ماشین آلات :

1. از علامت خودروهای كند رو SMV=Slow Moving Vehicle)) استفاده كنید.( این علامت بیانگر حركت خودرو با سرعت 40 كیلومتر برساعت و كمتر است و علامت جهانی است .) 2. سطح علامت را تمیز و در وضعیت شناسایی خوب برای روز و شب نگهدارید. 3. حتما دارای گواهینامه رانندگی تراكتور باشید و آشنا به تمام قوانین جاده ای .

توضیح شكل : هنگام تردد در جاده ها نصب علامت وسیله كندرو و روشنایی تراكتور الزامی است.


مخاطرات شخص همراه با راننده :


1. لزوم شخص همراه برای كمك به كار ماشین كه دچار خطر می شود . در این مورد با دقت در انجام كار و حالت تدافعی داشتن شخص همراه و رعایت دو نكته زیر بروز خطر قابل اجتناب است . - از كاری كه دیگران می خواهند انجام دهند مطلع باشید .

- كارها و خطاهای دیگران را پیش بینی كنید .

2. غیرضروری بودن شخص همراه كه در انجام كار با ماشین نیازی به او نیست . اكثرا بچه ها هستند و به جهت تفریح همراه می شوند ، از همراه كردن این قبیل افراد جلوگیری شود . توجه: تراكتور فقط یك صندلی دارد و آن هم مخصوص راننده . لذا از سوار كردن سایر افراد خودداری شود.

یك اپرتور محتاط هفت مسئولیت اصلی را باید انجام دهد :

1. سرویس و نگهداری مناسب را با توجه به كتابچه دستورالعمل اجرا كند. 2. از تراكتور فقط برای كاری كه طراحی شده است استفاده كند . 3. وارسی قبل از انجام كار را انجام دهد . 4. در هنگام سوختگیری خطر آتش سوزی یا انفجار را بر طرف كند . 5. توصیه های لازم را در راه اندازی و خاموش كردن تراكتور رعایت كند. 6. در هنگام كار دقت ویژه ای برای جلوگیری از سوانح انجام دهد. 7. در هنگام كشیدن ادوات و ماشینها احتیاط خاصی را رعایت كند.

 

برخی از وارسی های مهم قبل از انجام كار : - وضعیت لاستیكها - لوله های سوخت رسانی و هیدرولیك - سكوها ، پله ها و سپرها - ترمزها ، كلاچ - تنظیم صندلی ، تنظیم فرمان - وسایل روشنایی - قابلیت دید از داخل كابین تراكتور

 


نكاتی هنگام روشن كردن تراكتور : - اگر تراكتور را در داخل كارگاه روشن می كنید تهویه كافی فراهم نمایید تا دچار مسمومیت یا خفگی نشوید.( گاز منوكسید كربن ،گازی بی رنگ و بی بو و كشنده می باشد كه در گازهای خروجی همه تراكتور ها وجود دارد. ) تراكتور را فقط از محل آن ( صندلی راننده ) روشن كنید . در غیر اینصورت ممكن است خطر له شدن شخص یا مخاطرات دیگر اتفاق بیفتد. - مراقب باشید محور تواندهی در گیر نباشد . - قبل از روشن كردن تراكتور ( موتور ) كلاچ را قطع و دنده را در وضعیت خلاص یا پارك قرار دهید . قبل از حركت تراكتور به جلو وعقب نگاه كنید ، مراقب باشید كه مانع یا اشخاصی در جلو یا عقب تراكتور نباشند . حركت بچه های كوچك قابل پیش بینی نیست ، با به صدا درآوردن بوق به دیگران اخطار دهید .

 

 

 

 تصادف با وسایل موتوری دیگرý گیر افتادن در شافت محور تواندهی ý سقوط از تراكتور ý زیر گرفتن ý له شدن زیر تراكتور ý واژگون شدن ýانواع حوادث تراكتور :


دلایل واژگون شدن تراكتور

 اهرم بندی مالبند یا اتصال سه نقطه§ گشتاور حول محور عقب § نیروی گریز از مركز § نیروی ثقل §


توجه : 1. نیروی گریز از مركز متناسب با مجذور سرعت پیشروی تراكتور تغییر می كند به عبارت دیگر با دو برابر شدن سرعت پیشروی نیروی گریز از مركز چهار برابر شده و امكان واژگونی تراكتور زیادتر می شود. 2. شعاع چرخش با نیروی گریز از مركز نسبت معكوس دارد به عبارت دیگر چرخش سریع نیروی گریز از مركز و در نتیجه واژگونی تزاكتور را افزایش می دهد . ادوات سوار تراكتوری مثل بیل جلو كه مركز ثقل تراكتور را بالا میبرند نیز خطر واژگون شدن تراكتور ناشی از نیروی گریز از مركز را افزایش می دهند.


توضیح شكل : تایر ها مثل لولا عمل نموده و باعث واژگونی تراكتور بدلیل نیروی گریز از مركز می شوند. نتیجه : برای جلوگیری از واژگونی تراكتور بدلیل نیروی گریز از مركز بایستی از سرعت زیاد و گردش سریع و بالا بردن مركز ثقل تراكتور جلوگیری كنیم .


-یادآوری : حدود4/3 آسیب های واژگونی تراكتور ناشی از واژگون شدن به پهلو است.

 


توضیح شكل : برخی از واژگونی های تراكتورها دلایل واژگونی تراكتور به سمت عقب 1. حركت در دنده سنگین با سرعت بالای موتور 2. درگیر كردن سریع كلاچ 3. شتاب گرفتن سریع خصوصا هنگامی كه از روی شیب بالا می روید یا اینكه بار سنگینی را می كشید. 4. درگیر كردن نیرو به چرخهای محرك وقتی كه قادر به حركت نیستند یا چرخها درجا می چرخند. 5. اهرم بندی نامناسب مالبندی یا اتصال سه نقطه هنگام كشش ادوات


توضیح شكل : اتصال بالاتر از حد معمول مالبند ممكن است تراكتور را به سمت عقب واژگون كند .


توضیح شكل : گشتاور محور عقب باعث واژگونی به سمت عقب تراكتور می شود ، در صورتیكه چرخهای عقب نتوانند بچرخند یا به جلو حركت كنند .

 در صورت امكان از عبور در شیب های تند بپرهیزید ، تعادل تراكتور در شیب های تند كاهش می یابد ، برای افزایش تعادل تا حد امكان عرض چرخهای عقب را افزایش دهید.§ در سرپایینی و شیب ها با دنده سنگین و سرعت كم حركت كنید ، اغلب تراكتورهایی كه از كنترل خارج می شوند واژگون می گردند. § كشیدن بارهای سنگین و ادوات را در سرعت مطمئن انجام دهید . § در شرایط لغزنده و نا مناسب آب و هوایی با دقت بیشتری رانندگی كنید . § اجازه جهش كردن به تراكتور را ندهید ، این امر باعث ار دست رفتن كنترل فرمان می شود . § بر اساس وضعیت كاری سرعت خود را محدود كنید . مراقب صخره ها ، كنده درختان ، گودال ها و موانع دیگر باشید . § قبل از راندن در سرعتهای زیاد حتما پدالهای ترمز را به هم قفل كنید . § چرخ ها را در عریض ترین تنظیم مناسب برای كاری كه انجام می دهید قرار دهید . §نكات مورد توجه برای حفظ ایمنی از واژگون شدن تراكتور :

توضیح شكل : در شیب ها برای افزایش تعادل تا آنجا كه ممكن است فاصله چزخهای عقب را افزایش دهید .

 باركن های جلوبند را با احتیاط بكار ببرید . چون مركز ثقل بالاتر آمده و توجه بیشتری لازم است .§

توضیح شكل : در شیب ها برای كاهش ارتفاع مركز ثقل تراكتور بهمراه جلوبند ، بیل

( باكت) را پایین نگهدارید .

 برای كاهش احتمال واژگون شدن تراكتور به سمت عقب هنگامی كه بار سنگین یا ماشین در گل مانده ای را می كشید بهتر است كه از دنده عقب استفاده كرده و از نقطه اتصال جلو تراكتوربا وسیله متصل شوید.§

 از كناره های رودخانه و چاله ها بدور باشید . حتی الامكان به اندازه عمق چاله از لبه آن فاصله داشته باشید.§

 برای افزایش تعادل از وزنه سنگین كننده استفاده كنید ، این عمل برای كشیدن بارهای سنگین در سربالایی ها برای حفظ تعادل تراكتور توصیه می شود .§ ارتفاع مالبند سه نقطه را محدود كنید ، كشیدن وسیله را با مالبند اتصال سه نقطه كه بالاتر از 13 تا 17 اینچ ( 33 تا 43سانتیمتر) از سطح زمین فاصله دارد انجام ندهید . § بارهای كشیدنی را فقط به مالبند متصل كنید . هرگز با كشیدنی را به محور تراكتور یا یكی از بازوهای پایینی و یا بازوی میانی اتصال سه نقطه وصل نكنید. این كار ممكن است باعث واژگونی تراكتور به عقب شود . §توضیح شكل : حداقل به انداره عمق چاله از لبه فاصله داشته باشید .( در محدوده خط برش نباشید )

توضیح شكل : یك نوع وزنه سنگین كننده برای حفظ تعادل تراكتور

 در صورت گیر كردن تراكتور در گل به عقب برانید.§ برای كشیدن مطمئن در سربالایی برنامه ریزی كنید . § هنگامی كه سطح شیب داری را با دنده عقب به پایین طی می كنید از ترمز با احتیاط استفاده كنید ترمز سفت و سریع می تواند باعث واژگون شدن به عقب شود اگر میخواهید از سطح شیب داری بالا بروید تراكتور را در حالت معكوس برانید و پایین آمدن از سطح شیب دار را با حركت جلو انجام دهید . §

 

معرفی ساختار محافظ در مقابل واژگون شدن ROPS(role over protective structure) این توسعه در جریان دهه 1960 اتفاق افتاد و در سال 1967 به عنوان استاندارد شماره R 306 انجمن مهندسین كشاورزی ایالات متحده ASAE قرار گرفت.از سال 1981 نصب ساختار محافظ در ایالات متحده الزامی شده است .

ساختار فوق برای دستیابی به دوهدف زیر مورد توجه قرار  گرفت:

1. محدودیت واژگون شدن تراكتور تا 90 درجه 2. محافظت از راننده در هنگام واژگون شدن بیش از 90 درجه تراكتور توضیح شكل : اهمیت ساختار حفاظتی

 اطاقك ( كابین ) محافظ واژگون شدن ، علاوه از محافظت راننده مزایای ایمنی و سلامتی دیگری نیز دارد از جمله جلوگیری از ورود گرد و خاك بداخل كابین ، كاهش سر وصدا و ارتعاش موتور و جلوگیری از سقوطاجسام و ...§ قابهای محافظ واژگون شدن ، معمولا 2 یا 4 میله كه متصل به شاسی بودند . §برای این منظور دو نوع ساختار بوجود آمدند .


 

بكارگیری تراكتورهای مجهز به ساختار محافظ در مقابل واژگون شدن 1. از كمربند ایمنی استفاده كنید . 2. بعد از واژگون شدن همه قطعات آسیب دیده ساختار محافظ را عوض كنید . 3. همواره گوش به زنگ باشید ، صداهای اخطار كننده بیرونی از طف ماشین و افراد دیگر و ... ممكن است بوسیله عایق صداگیر اطاقك خفه شود ، مراقب باشید كه اطاقك ممكن است شما را از این اخطارها جدا سازد بنابراین همیشه گوش به زنگ باشید . توجه : برخی از اطاقكها فقط به منظور محافظت از باران ، گرما و سرما و... تعبیه میشوند و استاندارد نمی باشند در نتیجه هنگام واژگون شدتن تراكتور بیفایده هستند . مراقب باشید . توجه : كمر بند ایمنی را فقط هنگامی كه تراكتور مجهز به ساختار حفاظتی است ، استقاده نمایید زیرا در غیر اینصورت در موقع ولژگونی تراكتور شانس پرت شدن را نیز از دست می دهید .

 

ساختار حفاظتی از افتادن اجسام (falling object protective structure) )FOPS( در صورت استفاده تراكتور برای قطع و كشیدن در ختان بریده و یا مكانهایی كه خطر افتادن اجسام وجود دارد،نیاز به طراحی و تعبیه ساختار حفاظتی ویژه می باشد كه به آن اصطلاحا FOPS می گویند ، صفحه ای مشبك بوده كه راننده را احاطه میكند تا از خطر شاخه درختان ، سنگ و بسته ها و... در امان باشد. سقوط از تراكتور : 1. پله ها و سكوها را تمیز و خشك نگهدارید . 2. از روی تراكتور نپرید ، همیشه احتمال گیر كردن لباس شما به پدالها و اهرم ها یا سایر قطعات وجود دارد و شاید باعث آسیب دیدگی پاها ، زانو یا پشت شود . 3. برای بالا رفتت بر روی سكوی راننده از دستگیره یا نرده استفاده كنید. تذكر : در صورت اضافه سوار كردن اشخاص كه خود عملی اشتباه است ، گردش و پرش های غیر منتظره تراكتور باعث پرتاب شدن و سقوط افراد می شود . حوادث محور انتقال نیرو ( شافت پی تی او ) استفاده از محور انتقال نیرو بدون محافظ خطرناك است ، بدون اینكه شما متوجه باشید لباسهای شما را گیر می اندازد و اگر خوش اقبال باشید لباس پاره می شود و بدون آسیب آزاد میشوید و گرنه در شافت دوار گرفتار شده آسیب جدی می بینید .


توضیح شكل : بی توجهی هنگام كارمحور تواندهی بدون محافظ آن آسیب جدی ببار می آورد توجه : در تراكتور های 4 چرخ محرك كمر شكن خطر له شدن شخص بین چرخهای جلو و عقب در هنگام چرخاندن فرمان وجود دارد ، مراقب باشید. توجه : هنگام راندگی در جاده های عمومی رعایت كلیه مقررات راهنمایی و رانندگی و دانستن علائم جاده و ... الزامی است. توجه : همیشه یك جعبه كمكهای اولیه و كپسول آتش نشانی حداقل 5 پوندی (5/2كیلوگرمی ) بهمراه تراكتورتان داشته باشید.



ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 24 آبان 1388 توسط Reza Nikbazm
درباره وبلاگ


mostafamirzaei28@yahoo.com
Blog Skin